https://pastebin.com/tEgS9WL1


HET PARCOURS

Nederlands Kampioenschap 2019 voor Nieuwelingen, Junioren en Elite zonder contract

Het Nederlands kampioenschap is niet zomaar een wedstrijd. Het is de koers die bij de meeste deelnemers met stip op de eerste plaats komt in de rangorde van wedstrijden. Niet verwonderlijk, want er valt met de Nederlandse driekleur bijzonder veel te verdienen. Het binnenloodsen van de titel is een belangrijke mijlpaal op weg naar de top.

 

DROMEN VAN HET VOLKSLIED

Arthur van Dongen, parcoursbouwer en bestuurslid van Stichting Wielerbelang Dongen | “Voor de 550 deelnemers is het Nederlands kampioenschap de voornaamste wedstrijd van het jaar in Nederland. Iedere wielrenner droomt ervan dat het volkslied voor hem of haar wordt gespeeld en dat hij of zij het rood-wit-blauw in ontvangst mag nemen. Nadien mag je er als beloning een jaar lang in rijden. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaan we later nog iets horen en zien van de kampioenen van Dongen, mits zij zich op een normale manier blijven door ontwikkelen. Hoe dan ook, degenen die hier winnen mogen zich met recht Nederlands kampioen noemen. De kasseien zijn het kardinale punt in de wedstrijd. Je moet eroverheen en kunt de overwinning onmogelijk stelen.”

 

EEN JAAR LANG HERKENBAAR ALS KAMPIOEN

Martin van Steen, koersdirecteur en bestuurslid van Stichting Wielerbelang Dongen | “Dit Nederlands kampioenschap is ontzettend belangrijk. Er zijn rood- wit-blauwe truien te verdelen en dan wil iedereen natuurlijk op de voorste rijen zitten. Zo’n Nederlandse kampioenstrui maakt je een heel seizoen herkenbaar en is dus iets speciaals. Als je later doorbreekt, wordt er ook altijd aan gerefereerd: ‘Hij was al Nederlands kampioen bij de junioren!’ Dit is zo’n kampioenschap waarop je je echt kunt onderscheiden van de rest. Zeker bij de winnaars in de juniorencategorie – in iets mindere mate bij de nieuwelingen – is de kans groot dat zij de kampioenen van morgen bij de beroepsrenners zijn.”

Al snel nadat bekend werd dat Dongen gastheer is van het Nederlands kampioenschap, kroop Arthur van Dongen achter de tekentafel om het parcours handen en voeten te geven. Al zijn ervaringen en die van Stichting Wieler- belang Dongen werden benut om een zo goed mogelijk parcours uit te stippelen over de wegen in Dongen, de nabijgelegen buurtschap Klein-Dongen en de dorpen ’s Gravenmoer en Oosteind.

Arthur: “We kennen de wegen goed en hebben met alle betrokkenen overleg gehad. Want natuurlijk wil iedereen zijn zegje doen. Drie aspecten telden zwaar mee bij de definitieve keuze: de kasseien moeten erin zitten, het parcours moet veilig zijn en de finishstraat moet kloppen. We hebben een broertje dood aan aankomsten die net na een bocht liggen. In onze ogen behoort de finish- straat een mooie, lange, rechte weg te zijn, zodat we een eerlijke sprint te zien krijgen.”

Het comité is meer dan geslaagd in de opdracht een geschikt parcours te bouwen, stelt Arthur tevreden vast. Op een omloop van circa tien kilometer bepalen de wielrenners, verdeeld over vijf categorieën, wie met de rood-wit-blauwe trui naar huis mogen. De jongste meiden rijden de lus op zaterdag zes keer. De elite zonder contract maken op zondag zestien ronden vol voordat de prijzen aan de meet worden verdeeld.

“Het parcours is selectief met allerlei ingrediënten: brede, doorgaande wegen, stukken met klinkers, smalle wegen, een aantal bochten die kort achter elkaar zitten en een open deel waar de wind een stempel op het wedstrijdverloop kan drukken. Via een terugdraai- bocht van 180 graden moeten de renners de kasseistrook op; haast uit stilstand dus. Na de kasseien volgt een slingerweg over klinkers, wat ideaal is voor ontsnappingen.”

 

WIE WIL KOERSEN KAN HET VERSCHIL MAKEN

“We hebben een prachtig parcours, omdat het heel selectief is. Enerzijds door de kasseistrook, anderzijds door de wind die altijd de kop kan opsteken.

 

“De toekomstig klassieker specialist kan hier z’n kunsten vertonen”

 

Renners die willen koersen, kunnen op dit parcours het verschil maken. Het spreekt de renners aan om over de kasseien te rijden, zeker de jonge renners voor wie deze nieuw zijn – de elite zonder contract zal al vaker over kasseien hebben gereden. Iedereen ziet in het voorjaar de kasseiklassiekers en wil hier ooit zelf over koersen. De kasseien geven het parcours een extra dimensie. De toekomstig klassiekerspecialist kan hier z’n kunsten vertonen. Een echte klimmer komt wellicht minder snel aan z’n trekken, maar er is meer dan genoeg in huis om er een fantastische wedstrijd van te maken”, zegt koersdirecteur Martin van Steen, die diezelfde functie sinds 2004 ook vervult bij de Ronde van Midden- Brabant.

 

 

DE KAMPIOENSCHAPSRONDE

Start: 150 meter voor het gemeentehuis in Dongen (Hoge Ham) // Linksaf naar de Bolkensteeg, op weg naar Klein Dongen // Linksaf naar de Klein Dongenseweg, op weg naar ’s Gravenmoer // Linksaf naar de Wilhelminalaan die overgaat in de Provincialeweg, op weg naar Oosteind //
Linksaf naar de Griendsteeg // Aan het einde van de Griendsteeg linksaf naar de Groenstraat // Aan het einde linksaf naar de Lage Ham // Direct naar rechts, naar de Watertorenstraat // Aan het einde van de Watertorenstraat rechtdoor de Lage Ham op // Na de rotonde rechtdoor naar de finish